PENJAJAH INGGERIS LEBIH GERUNKAN PEJUANG MELAYU YANG BERJUANG DI LUAR KELOMPOK UMNO?

Malam semalam KMM menonton rancangan kat Awani. Rancangan wawancara yang dikendalikan oleh saudara Suhaimi (Maaf, KMM bukan peka sangat dengan rancangan t.v. ni tak ingat rancangan apa). Tapi topiknya amat menarik kerana menyentuh isu terhangat masa kini iaitu berkenaan dengan adanya pihak-pihak yang berhasrat membawa pulang Chin Peng ke Malaysia. Agak hangat juga nampaknya diorang berhujah tentang isu tersebut. Panel yang dijemput ada tiga orang iaitu seorang pengkaji sejarah, seorang bekas pegawai tertinggi ATM dan seorang AJK GPMS.

Apa yang menariknya perbincangan tersebut berkisar kepada PKM atau Parti Komunis Malaya. Lantas, panel yang merupakan seorang pengkaji sejarah ini telah menyatakan bahawa beliau telah memperolehi maklumat tentang kegiatan PKM yang selama ini tidak didedahkan secara umum kepada masyarakat di negara kita. Ia menyentuh motif sebenar tindakan pihak British menentang PKM sebelum kemerdekaan. Disebalik tindakan terhadap PKM, rerupanya si penjajah laknat ni lebih takutkan golongan nasionalis Melayu!… Sepertimana yang dilabel British sebagai golongan nasionalis Melayu yang berhaluan kiri. Mungkin ia merujuk kepada API, AWAS dan Kesatuan Melayu Muda… Nak tunding kat UMNO, waktu tu UMNO sleeping partner penjajah. Kegerunan British berpunca daripada pembentukan semangat anti penjajahan yang wujud dalam diri pejuang-pejuang kemerdekaan ini lahir daripada jati diri sebagai anak watan yang dijajah hampir 446 tahun lamanya. Ia berbeza dengan PKM yang dipengaruhi anasir-anasir luar seperti Rusia dan China(sumber: rancangan Awani tu la).

Apabila Jepun menduduki Tanah Melayu dalam tahun 1941, pihak British telah bekerjasama dengan PKM serta kumpulan-kumpulan nasionalis Melayu lalu membentuk MPAJA. Pembentukan organisasi ini secara tidak langsung menyatukan golongan nasionalis dan komunis dalam satu kelompok. Dapatlah KMM mengupas situasi tersebut yakni sememangnya strategi British menggunakan PKM sebagai kambing hitam supaya kumpulan nasionalis Melayu dengan mudah dilabelkan sebagai puak komunis apabila Perang Dunia Kedua tamat. Realitinya, arwah bapa KMM terlibat dengan Force 136 ketika itu. Apa yang berlaku ada pihak yang melabelkan beliau adalah komunis. Macam tu ke kerajaan yang tonggak utamanya UMNO membalas jasa pejuang tanah air?. Dalam tahun 70-an masih ada pihak polis ‘menziarah’ arwah bapa. So, kepada Dato’ Penasihat Persatuan Bekas Komando Negeri Johor yang turut berhujah dalam Awani tu fikirkan semula kata-kata anda. Jangan ingat ATM sahaja yang berjuang untuk negara. Anda dalam ATM ada gaji, dapat elaun itu dan ini. Bila tamat perkhidmatan dapat pencen dan ada rezeki dapat gelaran macam tuan lak tu… Tapi fikir semula kepada pejuang-pejuang sebelum anda!!! Arwah bapa KMM tak terima satu sen pun sepertimana yang tuan-tuan askar perolehi. Ada ke pihak pemerintah memberi perhatian kepada pejuang penentang Jepun nih?…. Pernah dengar nak bagi sumbangan dalam bentuk RM, tapi macam-macam syarat la pulak… Nakkan nombor dalam Force 136 la… apa la… Ish! Tak semua anggota Force 136 menyimpan maklumat sedemikian. Apatah lagi kalau mereka dah meninggal dunia…ahli keluarga pun tak tau tentang tu.

Berbalik kepada hujah pengkaji sejarah itu tadi, jelas menunjukkan bahawa bukan UMNO yang British takutkan sangat tetapi golongan pejuang Melayu yang berada di luar kelompok UMNO. Setakat UMNO tu, British mudah nak gula-gulakan kerana UMNO ditubuhkan dengan tujuan yang tersirat dan rata-rata berpendidikan Inggeris. So, tak heran la kalau kepimpinan UMNO hari ni haru biru….KMM ulang, ada tujuan yang tersirat!. Sebab itu KMM tak berapa nak percaya dengan fakta-fakta dalam sejarah Malaysia kerana banyak perkara yang dipinggir dan disembunyikan. KMM bukan nak sokong si Chin Peng tu pulang ke Malaysia. Biarlah dia habiskan sisa hidupnya di luar sempadan Negara kita. Tetapi KMM nak rakyat Malaysia hari ini memikirkan kembali mengapa negara kita hari ini kuca lana. Nak membentuk suasana Malaysia hari ini sebenarnya adalah perancangan yang teliti sejak British nak bagi kemerdekaan lagi. Tak logik?…. Kalau bijih timah yang dikaut dek penjajah di Tanah Melayu ni tak habis lagi stoknya kat England sampai sekarang bayangkan bagaimana penjajah laknat berfikir. Mereka bukan fikir untuk 50 tahun punya rezab tetapi 1000 tahun punya rezab wo!

Jadi tak heran kalau kemerdekaan Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957 turut ‘dibekalkan’ agenda-agenda tersembunyi penjajah yang tidak mahu melihat Tanah Melayu terbentuk dalam acuan Tanah Melayu yang sebenarnya. Kesudian British bekerjasama dengan UMNO dan juak-juaknya ketika itu ada agenda yang tersembunyi. UMNO umpama lembu dicucuk hidung je waktu tu kerana yang menjadi keutamaan agenda tersembunyi mereka tercapai tanpa disedari oleh masyarakat marhaen.

Wahai warga marhaen di Malaysia, baca dan kaji semula sejarah. Baca sejarah kewujudan UMNO, faktor penubuhan dan sejarah pengasas, serta barisan pimpinannya dahulu hingga kini. Kenang semula nasib saudara-saudara kita (yang berketurunan Melayu dan lain-lain) yang dilabel KOMUNIS itu ada atau tidak keabsahannya(pinjam ayat Hanipa Maidin). Tapi yang mana memang pegang fahaman komunis tu… itu adalah kesilapan peribadi waktu mencari haluan dan kaedah yang sesuai untuk menentang penjajahan. Kepada ahli-ahli sejarah, sebarkan pengetahuan anda secara telus dan tepat kerana ketika ini memang ramai rakyat Malaysia buta sejarah. Sampai ada yang tak kenal wajah siapa yang dicetak pada wang kertas kita selama hari ni!. Sedih dan mengharukan……

One Response to “PENJAJAH INGGERIS LEBIH GERUNKAN PEJUANG MELAYU YANG BERJUANG DI LUAR KELOMPOK UMNO?”

  1. aku sokong kerana umno menaguk di air yang keroh kenapa xnak buka kisah rejimen ke 10 pkm cuba tanya siapa anggota rejimen ke 10 dan tanya askar melayu yang pg operasi aper dia buat komando malaysia per dia bagi pada komunis makanan ma semua pengecut sebak rejimen 10 adalah melayu yang banyak kna bunoh renjer atau rrd dia nie rejimen kesepuluh berjaya bukak minda orang melayu yang kaka untuk merdeka ape dia dapat di label penganas

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: